09129251794

فروش تری دی پنل در تمام کشور

تلفن تماس 24 ساعته : 09129251794

تلفن تماس شمال : 09115764800

تلفن تماس تولید : 09108741227

کارخانه : شهریار / شهرک صنعتی شهریار / پ 8

 

لینک تلگرام

تری دی پانل

پوشش ضد حریق سازه فولادی

پوشش ضد حریق سازه فولادی

پوشش ضد حریق اسکلت فلزی

لزوم محافظت اسکلت ساختمان و سازه با پوشش ضد حریق سازه فولادی در برابر حریق بعنوان مهمترین قسمت محافظت غیر عامل، باید مدنظر طراحان و محاسبان سازه قرار گیرد. اجرای پوشش ضد حریق سازه های فلزی از مهمترین و کاربردی‌ ترین روش های محافظت سازه در رشته مهندسی حریق به شمار می آید. در این روش بیشتر ستون‌ها و تیرهای اصلی سازه جهت محافظت قاب های سازه ‌ای در مقابل حریق توسط پوشش ضد حریق سازه فولادی پوشش داده می شوند. دیوارها، سقف و کف سایر موارد مقاوم سازی غیرعامل در مقابل حریق می ‌باشند که در موارد و کاربری‌های خاص، عایق سازی می‌شوند. فولادهای سازه‌ای (ST-37)، نقطه حرارت خمش یا به اصطلاح خمیدگی تقریبا 500 درجه سانتی‌گراد دارند و نیمی از مقاومت خود را در دمای 500 درجه از دست می‌دهند(بدون پوشش ضد حریق )، بنابراینسازه فولادی بدون پوشش ضدحریق در برابر حریق بسیار آسیب‌پذیر بوده و نیازمند مقاوم‌ سازی در مقابل حریق با استفاده از پوشش ضد حریق سازه فولادی می‌باشند. مطابق دستورالعمل ISO  و BS 476  فلز آهن بدون پوشش ضد حریق سازه فولادی در مدت زمان کمتر از10دقیقه پس از آتش سوزی به دمای 500 درجه می‌رسد که این دما، نقطه خمش فلز آهن بوده و طبق مطالب فوق 50 درصد مقاومت خود را از دست می‌دهد.  در اکثر پروژه ‌ها همچون نیروگاه به علت بالا بودن خطر حریق و آتش‌سوزی نیاز است تا سازه به خصوص سازه های فلزی توسط پوشش ضد حریق نسبت به حریق احتمالی مقاوم سازی شود.

پوشش ضد حریق سازه های فولادی

تاثیر شکل پروفیل های فولادی در تعیین ضخامت پوشش ضد حریق اسکلت فلزی

سطحی از فولاد که در معرض حریق قرار دارد بخش بر سطح مقطع کل، تشکیل ضریبی به نام ضریب مقطع (Section Factor) می‌دهد. هر اندازه این ضریب بیشتر باشد، ضخامت پوشش ضد حریق سازه فولادی افزایش می‌یابد. در نتیجه هر چقدر سطح قسمت در معرض آتش بیشتر باشد و یا ضخامت فلز‌کمتر باشد، ضخامت پوشش ضدحریق اسکلت فلزی افزایش می‌‌یاید و بیشتر درنظرگرفته می شود.

جهت محاسبه ضخامت پوشش ضد حریق سازه های فلزی روی ساختمان نیاز به نقشه سازه است تا حداقل اطلاعات زیر بدست آید.

  1. ضخامت و نوع سقف عرشه فولادی یا Metal Deck متال دک
  2. مقطع و سایز تیرهای حمال عرشه فولادی
  3. اندازه و مقطع نوع ستونها
  4. زمان مقاومت مورد نیاز در برابر حریق ( تا چند ساعت سازه نیاز است تا در برابر آتش محافظت شود)

تمامی موارد فوق کمک می کند که میزان ضخامت پوشش ضد حریق سازه های فلزی مقدار مناسب را دارا باشد که از نظر اقتصادی به صرفه و نظر زمانی بسیار کار آمد است.

 

معیار پذیرش ضخامت پوشش ضد حریق سازه اسکلت فلزی

مطابق آئین نامه های موجود و ضوابط ارائه شده در سازه‌‌های ضد حریق، زمانی ضخامت پوشش‌های ضد حریق سازه‌های فلزی مقاوم در برابر حریق مورد پذیرش قرار خواهد گرفت که ضخامت متوسط کار انجام شده از ضخامت پوشش طراحی کمتر نباشد.

موادی که قابلیت پوشاندن پوشش ضد حریق سازه های فلزی را دارا می باشند

بسته به شرایط کار می‌توان لایه رویی پوشش‌های ضد حریق سازه های فلزی را با مواد دیگری به منظور محافظت یا زیبایی پوشاند. از جمله:

  • کیورینگ برای جلوگیری از ایجاد ترک
  • رنگدانه‌ها برای زیبایی
  • جهت ممانعت از نفوذ مواد شیمیایی که ممکن است تاثیرات مخرب روی اندود یا بستر ضد حریق داشته باشند.
  • برای جلوگیری از نفوذ آب مخصوصاً وقتی در بستر پوشش ضد حریق اسکلت فلزی امکان زنگ زدگی وجود دارد.

 

مصالح محافظت کننده در مقابل آتش

مصالح و محصولات مختلفی برای محافظت از قاب های فولادی استفاده می شود . محفظه بتنی، مصالح بنایی و پلاستر (اندود) برای یک قرن به عنوان پوشش ضد حریق اسکلت فلزی در برابر آتش  استفاده می شدند . امروزه به صورت معمول از بورد گچی، پوشش های ضدحریق پاششی (Spray) و مصالح محافظت کننده (SFRM) ، پوشش‌های منبسط شونده، مصالح معدنی فیبر دار به عنوان پوشش ضد حریق سازه اسکلت فولادی استفاده می‌شود.

 

پوشش ضد حریق معدنیSpray-applied fire resistive material ( SFRM )

بیشتر SFRM ها چه از فیبر معدنی و چه از مصالح سیمانی تشکیل شده باشند برای ایزوله کردن و پوشش ضد حریق اسکلت فلزی در مقابل حرارت استفاده می شوند.

اختلاط فیبر معدنی شامل فیبر ، binder ( چسب ) و آب می شود . مصالح ضد حریق فیبر معدنی با اختلاط خشک اسپری می شود . به صورتی که آب به مواد در زمان اسپری شدن بر روی فولاد اضافه می شود. پوشش فیبر معدنی، وزن سبکی دارد. غیر قابل احتراق است و رسانای ضعیف گرماست و در کل پوشش ضد حریق اسکلت فلزی مناسبی به شمار می آید.

SFRM سیمانی به صورت ترکیبی از Binder و Vermiculite ، perliteیا پلی استر تشکیل شده است. SFRM سیمانی به سه دسته با دانسیته کم، متوسط و زیاد تقسیم بندی می شود اما مصالح دارای دانسیته کم، بیشتر معمول است و معمولا یک چسب گچی دارد. مصالح با دانسیته متوسط و زیاد معمولا از چسب سیمانی پورتلند استفاده می کنند.

SFRM فیبر معدنی معمولا ارزان تر از SFRM سیمانی است، اما به راحتی به فولاد قابل چسبیدن ودر ادامه کندن نیست. SFRM فیبر معدنی و SFRM سیمانی با چگالی‌کم برای مناطق مرطوب مناسب نیستند و همینطور در مناطق محافظت نشده در مقابل هوا، جایی که امکان کنده شدن مصالح ضد حریق هست، مناسب نیست مثل گاراژ.

 

تأمین مقاومت پوشش ضد حریق سازه های فلزی

برای تأمین مقاومت لازم در برابر آتش در ساختمان، دو مورد زیر در طراحی و اجرای ساختمان مورد توجه و رعایت قرار گیرد:

باید از مصالح نازککاری مناسب با خطر کم یا قابل قبول از نظر گسترش آتش‌سوزی برای پوشش ضد حریق سازه اسکلت فلزی استفاده شود. تامین مقاومت پوشش ضد حریق سازه های فلزی به ارتفاع ساختمان، کاربری آن و نوع فضاها بستگی دارد. به عنوان مثال، مصالح نازک کاری راه‌ های خروج و پله‌ های سازه اسکلت فلزی باید حتماً از نوع ایمن باشد، اما سخت‌گیری برای مصالح نازککاری اتاق‌ها کمتر است. مصالح خطرناک (مانند فوم‌های پلاستیکی) هیچ‌گاه نباید بدون پوشش محافظ به عنوان پوشش در سازه های فلزی استفاده شوند.

مقاومت اجزای سازه‌ و جدا کننده‌ ها در برابر آتش باید براساس مقررات و متناسب با ارتفاع و کاربری ساختمان ( فضاها) تأمین شود. معمولاً برای اجزای سازه ‌ای ساختمان به مقاومت 1 یا 2 ساعت در برابر آتش نیاز است (البته می‌تواند بسته به مورد کمتر یا بیشتر نیز باشد).

بنابر توضیحات فوق برای حفظ سازه فولادی در برابر آتش باید از پوشش‌های ضد حریق سازه های فلزی استفاده شود. برای این منظور تا سال‌ها از دوربندی فولاد به وسیله مصالح سنگین مانند آجر و بتن برای ایجاد پوشش ضد حریق اسکلت فلزی استفاده می‌شد ولی در دهه‌های اخیر، مصالح پوششی سبک با مقاومت مناسب در برابر آتش، برا ی پوشش ضد حریق اسکلت فلزی ‌رواج یافته است. استفاده از پوشش‌های سبک می‌تواند به سبک شدن سازه، افزایش سرعت اجرا و نهایتاً کاهش هزینه‌های ساخت کمک نماید.

 

نکات اجرای پوشش ضد حریق سازه فولادی

  1. حفظ اتصال و چسبندگی پوشش ضد حریق سازه فولادی به سطح زیرکار با افزایش دما
  2. تأمین ضخامت لازم پوشش ضدحریق سازه های فلزی برای جلوگیری از رسیدن دمای سازه به دمای بحرانی که در آن با شکست مواجه می‌شود
  3. عدم استفاده از جزئیاتی که موجب تضعیف شدن پوشش ضد حریق اسکلت فلزی در برابر آتش شود. به عنوان مثال اکثر پوشش‌ ضد حریق اسکلت فلزی از نظر مکانیکی نمی‌توانند نماهای سنگین را مستقیماً تحمل کنند و برای نصب نما روی آنها باید از جزئیات اجرایی مناسب بهره‌گیری نمود، یا به عنوان مثال اجرای نما به طور مستقیم روی رنگ‌ ضدحریق سازه های فلزی عملاً آنها را بی‌اثر می‌سازد. پوشش‌ ضد حریق سازه های فلزی در برابر آتش انواع مختلفی دارند. ضخامت پوشش ضد حریق سازه های فلزی به عوامل مختلفی از قبیل نوع پوشش، میزان مقاومت لازم در برابر آتش و نوع زیرکار بستگی دارد. به طور کلی پوشش‌ نازک، که عموماً دیرسوز کننده نامیده می‌شوند، بر روی مصالح قابل سوختن نظیر چوب و برای کاهش خواص اشتعال‌پذیری یا پیشروی سطحی شعله به کار می‌روند. پوشش‌ ضد حریق اسکلت فلزی می‌توانند حتی به شکل رنگ و در یک لایه نازک چند میکرونی استفاده شوند. پوشش‌ ضخیم‌ تر عمدتاً به عنوان پوشش های ضد حریق  برای اعضای فولادی و سایر سازه‌ها استفاده می‌شوند. این کار به طور متداول با ضخامت‌هایی بین 10 تا 50 میلی‌متر به دست می‌آید. پوشش ضد حریق سازه‌ های فلزی می‌تواند به دو صورت تماسی و یا غشایی صورت گیرد. در روش تماسی پوشش ضد حریق سازه های فلزی به صورت مستقیم بر روی سطح موردنظر پاشیده می‌شود. به عنوان مثال برای ستون فولادی، ماده ی مقاوم حریق مستقیم روی ستون اجرا شده و از شکل پروفیل تبعیت می‌کند (توجه به ایجاد چسبندگی مؤثر ضروری است). در شکل زیر چند نمونه از این نوع محافظت نشان داده شده است. در روش غشایی تیرها و ستون‌ها به وسیله ماده مقاوم حریق دوربندی شده و کف‌ها به وسیله یک سطح در زیر آن که نقش مانع حریق را ایفاء می‌نماید، محافظت می‌گردد.

 

حفاظت غشایی-در-برابر-آتش

به طور کلی، از نظر مکانیسم عملکرد سه نوع اصلی پوشش ضد حریق سازه فولادی در برابر آتش را در بر می‌گیردکه می‌توان آنها را اینگونه نام برد: مواد عایق، جاذب انرژی و پف کننده. بسیاری از مواد رایج در حقیقت به نوعی با مکانیسم ترکیبی از انواع اول و دوم عمل می‌نمایند و حاوی مقادیری از هر دو گروه مواد عایق و جاذب انرژی می‌ باشند. بیشترین مصرف مواد عایق که دارای خواص حرارتی عالی می‌ باشند مربوط به مواد معدنی و سنگدانه‌ منبسط شده مانند پرلیت و ورمیکولیت است. این مواد می‌توانند دارای چسباننده‌های سیمانی یا گچی باشند. همچنین وجود مقادیر مختلف از سایر مواد و افزودنی‌ها ضرورت دارد، در غیر این صورت عملکرد و اجرای پوشش ضد حریق سازه های فلزی نمی‌تواند به نحوه مناسب صورت گیرد.

 

  • پوشش ضد حریق برپایه مواد معدنی پاششی

    مواد پاششی معدنی ضد حریق

    مواد پاششی معدنی ضد حریق پوشش ضد حریق برپایه مواد معدنی پاششی پوشش ضد حریق با مواد معدنی پاششی (Spray Mortars) بر پایه مواد معدنی نسوز بوده و حاوی مواد منبسط شده نظیر ورمیکولیت (Vermiculite)، دولومیت، پرلیت و نیز مصالحی نظیر گچ و سیمان، مواد کفزا و غیره می‌باشند. پوشش مواد پاششی معدنی ضد حریق به […]

  • رنگ منبسط شونده ضد حریق رنگ ضد حریق

    رنگ منبسط شونده ضد حریق

    رنگ منبسط شونده ضد حریق جنس رنگ منبسط شونده ضد حریق (Paint Intumescent) عمدتاً از نوع آلی بوده و دارای ضخامت چند میکرون اند. پوشش رنگ منبسط شونده ضد حریق علیرغم ضخامت بسیارکم اولیه در صورت وقوع حریق با انبساط و ایجاد یک لایه متخلخل با ضخامت بسیار بیشتر از ضخامت اولیه سطح زیرین خود را در […]

پوشش‌های ضد حریق

پوشش‌های ضد حریق بر روی سازه‌ها، جهت جلوگیری از انهدام آنها در هنگام آتش سوزی استفاده می‌شود. ‌پوشش‌های ضد حریق در کل برای محافظت از سازه‌های فلزی و بتنی طراحی شده‌اند. هدف از کاربرد این پوشش‌ها آن است که، هنگام آتش سوزی در مقدار زمان معین، سازه به دمای تخریب (دمای بحرانی) نرسد. مدت زمان حافظت از سازه به ویژگی‌های آن از جمله نوع آلیاژ، شکل هندسی‌، نوع کاربری، نوع حریق احتمالی، فاصله از ایستگاه آتش نشانی و افراد در حال کار و خروج (فرار)  وابسته است. بررسی پوشش‌های مقاوم در برابر حریق، مستلزم دانش کامل در مورد آتش و اثرات دقیق آن بر روی سازه‌ها است.

پوشش‌های ضد حریق

عوامل موثر در مورد انواع پوشش‌های ضد حریق ‌

  • قابلیت اشتعال
  • میزان انتشار حریق در سطح‌
  • طول زمان مشارکت در اشتعال حریق

حفاظت در برابر حریق

موادی که در برابر انواع حریق مقاومند شامل موادی هستند که انرژی را جذب می‌نمایند‌. مواد عایق و پوشش‌های منبسط شونده از جمله این مواد هستند. یک طرح حفاظت از ساختمان در برابر حریق عمدتاً جهت حفظ دارایی، جان ساکنین و مقاومت بنا تا زمانی طولانی‌تر، از اهمیت خاصی برخوردار است.‌ این کار برای نیل به اهداف زیر انجام می‌شود.

  • محافظت مالی‌، به وسیله اجزای سازه‌ای مقاوم در برابر آتش و ایجاد مدت زمان مقاومت بیشتر جهت جلوگیری از ریزش ساختار و نتیجتاً محدود‌ ساختن آتش‌.
  • ایمنی جانی‌، از طریق محدود ساختن دود و کاهش آسیب به افراد همراه، با در نظر گرفتن محل‌هایی درون ساختمان که ساکنین بتوانند از آن به عنوان پناهگاه استفاده کنند.
  • ایجاد زمان لازم جهت رسیدن نیروهای امدادی و آتش نشانی به محل.
  • جلوگیری از گسترش و پیشروی حریق به ساختمان‌های مجاور‌ با وسایل موجود، و نهایتاً جلوگیری از آغاز یک حریق بزرگتر‌.
  • محافظت از ساختمان‌ها و صنایع در برابر حریق را می‌توان به دو روش فعال (Active) و غیرفعال(Passive) ‌تقسیم بندی كرد. ‌روش‌های فعال و‌ غیرفعال تكمیل كننده یكدیگر در هنگام آتش‌سوزی هستند.

سیستم محافظت فعال‌

آن دسته از وسایل حفاظتی و سیستم‌های نصب شده‌ای‌ که در هنگام آتش سوزی فعال می‌شوند.‌ متعاقب ارسال یک پیام هشدار دهنده توسط شبکه‌های تشخیص و اعلام حریق، توسط افراد یا سیستم‌های خودکار وارد عمل شده و از گسترش حریق جلوگیری می‌کنند‌. مانند سیستم‌های اعلام حریق یا سیستم‌های خودكار اطفاء حریق‌، fire box  و تجهیزات اطفاء دستی‌.

صرف نظر از وجود یا عدم وجود شبکه‌های تشخیص و اعلام حریق (محافظت فعال) که ساکنان را به مقابله با آتش فرا می‌خواند‌، طراحی ساختمانن باید طوری باشد که حریق را محدود و محصور نماید‌. این نوع حفاظت به حفاظت غیر فعال موسوم است.

سیستم محافظت غیرفعال‌

این نوع محافظت در حقیقت‌، سازه ساختمان‌، بخش‌های فرعی و پوشش آن را مورد توجه قرار می‌دهد.‌ این حفاظت بهترین ابزار محافظتی در کل عمر یک سازه است. از جمله محافظت‌های غیر فعال ‌شامل Duct Fire‌ ،‌Fire Barrier ‌،‌Fire stop ،‌Fire  Protection هستند. مکانیزم محافظت غیر فعال قاب سازه‌ای (Passive Fire Protection)، که توسط استفاده از مواد مقاوم در برابر حریق صورت می‌گیرند. به صورت بالقوه مقاوم‌اند و در هنگام حادثه با توجه به ضخامت، زمان محافظت بیشتری در مقابل حریق به ساختمان‌ می‌دهند. این تدابیر محافظتی را می‌توان تحت سه عنوان طبقه بندی کرد.

  • محافظت سازه‌ای
  • فضا بندی
  • محافظت پوششی

اجرای پوشش‌های ضد حریق بر روی سازه‌ها به منظور پیشگیری از تخریب آنها در هنگام آتش‌سوزی و به دست آوردن زمان بیشتر جهت ارائه خدماتت آتش‌نشانی است.

انواع پوشش‌های ضد حریق موجود در دنیا جهت محافظت ساختمان‌ها

وظیفه اصلی پوشش‌های ضد حریق ، جلوگیری یا به‌ تاخیر انداختن توسعه حریق و کاهش خسارات جانبی و مالی است.

پوشش‌های ضد حریق معدنی

پوشش‌های ضد حریق معدنی دارای گرانول‌های منبسط شده همچون ورمیکولیت و پرلیت به همراه چسباننده‌های هیدرولیک مثل گچ هستند.‌ ‌این پوشش‌ها را می‌توان در سطوح داخلی و خارجی ساختمان‌ها و سازه‌های فلزی اعمال نمود. ‌قابلیت حفاظت سازه را در برابر حریق تا ۳ و حتی ۴ ساعت و پایداری تا دمای ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد را حفظ نمود.

با استفاده از این‌ مواد در ضخامت ۵-۲ سانتی‌متر دیگر نیازی به‌ خاک گچ و گچ سفید کاری نیست.‌ همچنین‌ رنگبری کمتری دارند.

‌‌رنگ‌های منبسط شونده

‌این پوشش‌ها معمولاً دارای چهار نوع ترکیب هستند. یک ترکیب پلی هیدرولیک به منظور تولید کربن، یک عامل آب زدایی، عامل اسفنجی کننده یا تولید گاز و یک رزین که چسباننده رنگ است. این پوشش‌ها با ضخامت حداکثر ۶ میلمتر اجرا می‌شوند.‌ این مواد هنگامی که در معرض حرارت قرار می‌گیرند سازه را تا ۲ ساعت در برابر حریق حفاظت می‌نمایند. ‌به علت وقوع یک سری واکنش‌های شیمیایی، گازهای خنک کننده‌ای آزاد نموده و با حرارت مقابله می‌نماید. و در ضمن یک لایه عایق زغالی تولید می‌کنند که این ضخامت تا چند برابر مقدار اولیه پوشش می‌شود. از این پوشش‌ها به منظور حفاظت از سازه‌ای فلزی و سطوح داخلی ساختمان‌ یا نمایان استفاده می‌شود.

مزایا‌

  • ضخامت بسیار پایین
  • ظاهر دکوراتیو و زیبا

معایب 

  • در اثر تابش آفتاب و تحت تاثیر اشعه ماورائ بنفش و یا مواد شیمیایی تغییراتی در آن ایجاد می‌شود.
  • به علت جدید بودن این مواد رنگ‌ها دارای گارانتی نهایتا ۲۰ ساله هستند.
  • احتمال انجام نشدن این مکانیزم در دراز مدت همواره وجود دارد.
  • برخی از انواع این رنگ‌ها در هنگام حریق گاز‌های سمی ایجاد می‌کند که کاربرد آن‌ها در محیط‌های بسته غیر ممکن است.

بردها و پنل‌های ضد حریق

این مواد فضای کمی اشغال می‌کنند. از مقاومت بالایی برخوردار هستند و امکان Finishing ‌زیبا را به اجرا می‌دهند. جنس این مواد از کلسیم سیلیکات بوده و در مقابل رطوبت مقاوم هستند.

معایب

  • این مواد بر روی تیر‌ها قابلیت اجرا ندارند.
  • قابلیت Seal‌ کردن در Joint‌ها‌ را ندارند و لذا در این موارد عایق سازی را انجام نمی‌دهند.
  • در اجرای این مواد ترمیم و ساپورت گیری راحت نیست.

پوشش‌های ضد حریق بر پایه مواد معدنی نسوز

این پوشش‌های غالباً از مواد معدنی سبک و مقاوم در برابر آتش مانند ورمیکولیت، دولومیت، پرلیت و … ساخته می‌شوند. لذا اکثر این نوع پوشش‌ها را با این نام‌ها می‌شناسند. این پوشش‌ها به دلیل مقاومت حرارتی بالا و ضریب رسانش گرمایی بسیار پایین، به شدت روند انتقال حرارت را کاهش می‌دهند.‌ دارای زمان تاخیر بین ۱ تا ۴ ساعت در برابر حریق هستند. ‌این زمان، فرصت کافی را برای اطفای حریق توسط نیروهای آتش نشان ضمن حفظ سازه از تخریب، فراهم می‌سازد.

این پوشش‌ها تا ضخامت‌های مختلف ۱۱ سانتیمتر بوسیله پاشش مستقیم روی سطوح اجرا می‌شوند. ‌در ضخامت‌های بیش از ۱۱ سانتیمتر ازز توری‌های فلزی گالوانیزه به عنوان تقویت کننده پوشش استفاده می‌شوند. انواعی از پوشش‌ها که تا‌کنون به بازار مصرف ارائه شده، به قرار زیر است.

  • پوشش‌های ضد حریق معدنی بر پایه ورمیکولیت
  • پوشش‌های ضد حریق معدنی بر پایه گچ
  • سیستم‌های (Board)
  • عایق‌های صوتی (Acoustic)
  • سیستم‌های (Fire Stop)

پوشش‌های ضد حریق پایه آبی حجیم شونده

این پوشش پایه آبی جهت حفاظت ساختارهای فولادی در برابر حریق بکار می‌رود. ‌استفاده از آن برای محیط‌های داخلی و مکان‌هایی که استفاده از محصولات پایه حلالی امکان پذیر نیست (‌برای مثال بیمارستان‌ها و سایر مکان‌های سربسته‌) پیشنهاد می‌شود. این نوع پوشش به هنگام قرار گرفتن در معرض حریق پف كرده و یک ساختار فوم فشرده به ضخامت تقریبـی ۲ سانتیمتـر روی سطـح ایجاد می‌كند. ‌علاوه بر این از خود گازهای سمی و بودار متصاعد نمی‌کنند. به عنوان یک لایه عایق عمل نموده و مانع از انتقال حرارت به سطح فولاد می‌شوند. ‌

پوشش‌های ضد حریق پایه حلالی حجیم شونده

این محصول پایه حلالی بوده و برای حفاظت سازه‌های فولادی در برابر حریق بکار می‌رود. ‌مناسب جهت محیط‌های داخلی و خارجی ساختمان است. این پوشش به هنگام قرار گرفتن در برابر حریق، پف نموده و یک فوم فشرده ضخیم روی سطح ایجاد می‌نماید. فوم ایجاد شده به عنوان یک لایه عایق عمل نموده و مانع از انتقال حرارت به سطح فولاد می‌شود.

تینر ضد حریق پایه حلالی

تینر ضد حریق پایه حلالی، جهت رقیق سازی رنگ‌های ضد حریق به منظور رسیدن به ویسكوزیته مناسب برای اعمال رنگ به كار می‌رود. همچنین این تینر برای شستشوی ابزار رنگ‌آمیزی و اسپری نیز قابل استفاده است.

فوم مقاوم در برابر آتش سیلیکونی

این محصول یک فوم سیلیکونی آتش‌بند و دودبند است.‌ خاصیت الاستیک داشته و عموماً در کارتریج‌های ۳۱۰ میلی لیتری به بازار عرضه می‌شود‌. بصورت بتونه در محل درزها کشیده‌ و باعث می‌شود دود و حریق از این فضاها به دیگر نقاط سرایت ننماید. مقاوم در برابر حـرکتهای موجود در مقطع درز است. نصـب آن آسـان ‌بوده و بدون هر گونه آفتی است. ‌عاری از هالوژن و دارای چسبندگی خوب با مصالح ساختمانی و بتن است.

درز گیر‌های مقاوم در برابر حریق (Profiles Fire)

منافذ در و دیوار و شیشه‌های پنجره و دیگر منافذ موجود در ساختمان، عوامل انتقال دود و گازهای سمی در حین حریق هستند. درز‌گیر‌های مقاوم در برابر حریق در انواع مختلف طراحی شده و راهکار مناسبی جهت درز گیری عوامل فوق هستند. با کاربرد این محصو‌لات می‌توان به طور صد در صد از انتقال گاز‌های سمی، دود و همین طور گسترش حریق به نقاط دیگر ساختمان جلوگیری کرد.

Pyrofoam درز گیر‌های نواری شکلی هستند که به دلیل انعطاف پذیری و حالت ‌لاستیکی آن علاوه بر خاصیت ضد حریق‌، برای جذب لرزش ساختمان مناسب‌ و از طرفی عایق رطوبت نیز هستند. همچنین از آنها می‌توان برای پوشش سوراخ‌ها و بازشو‌ها در فضای ساختمان استفاده کرد. این محصول در اندازه‌ها و ضخامت‌های متفاوت با قدرت چسبندگی بالا و نصب آسان موجود است.

چسب‌های ضد حریق

این محصول یک پر کننده انبساطی است.‌ بسیار ساده و سریع می‌توان منافذ بسیار ریز را توسط تزریق با افشانه مخصوص پر کرد. ‌علاوه بر خاصیت ضد حریق یک سطح صاف و منظم ایجاد می‌کند.

آتش بندها، غلاف آتش بند (Collar Fire)

این غلاف اطراف مجراهای دوار و مستطیلی منظم را می‌‌پوشاند.‌ در اثر حرارت، مواد ضد حریق به کار رفته در آن منبسط شده و تمامی منافذ را به صورت کامل می‌پوشاند‌. این محصول بسیار مناسب برای کانال‌های مکش هوا و ذرات گرد و غبار است. همچنین بدون نیاز به ابزار خاص جهت نصب و برش بوده و قابل تنظیم برای اندازه‌های مختلف لوله و کاندوئیت است. این محصول به مدت ۳۰ دقیقه تا ۴ ساعت مستقل از قطر لوله‌ها، در برابر حریق مقاومت خواهد داشت.

پنجره‌های آتش بند (Block Fire)

این محصول برای نصب روی دریچه‌های که به منظور ایجاد جریان هوا بر روی در و دیوارها تعبیه شده‌، بسیار مناسب است‌. در اثر آتش سوزی این دریچه‌ها محل خروج دود و گازهای سمی و همچنین گسترش حریق خواهد بود. بهترین راه حل جهت بستن این منافذ، نصب block Fire در اشکال مختلف بر روی این دریچه‌ها‌ست.‌ در اثر حرارت مواد ضد حریق بکار رفته در آن منبسط شده و تمامی منافذ را می‌پوشاند و در نتیجه مانع خروج گازها و حرارت‌خواهد شد.

بالش آتش بند (Pillows  Resistant Fire)

این محصول از کیسه‌هایی با سایزهای متفاوت جهت پر کردن بلند مدت یا کوتاه مدت Opening ‌های ایجاد شده در اثر عبور کابل‌ها در ساختمان بسیار مناسب است.‌ امکان افزایش و کاهش کابل به مجموعه وجود دارد.‌ نصب آن آسان و بدون نیاز به ابزار است‌. مواد موجود در کیسه‌ها در اثر حرارت منبسط شده و مانع انتقال حرارت، دود و گازهای سمی از نقطه A به B می‌شود.

دریچه‌های ضد دود

این محصول جهت بستن Opening ها و کانال‌های خروج و ورود هوا بسیار مناسب است‌. دریچه‌ها‌ی ضد دود با دریافت سیگنال از سیستم اعلام حریق بدون تاخیر بسته شده و از خروج گازهای اطفاء کننده ‌یا گازهای حاصل از حریق جلوگیری می‌کند. Pyrosome نوع خاصی از این محصول است که علاوه بر خاصیت ضد دود از انتقال صدا نیز جلوگیری می‌کند. ‌برای سینما‌، مدارس و سالن‌های نوازندگی و بیمارستان‌ها استفاده از آنها پیشنهاد می‌شود.

‌پوشش‌های Intumescent) HCA)

پوشش‌های که در اثر حرارت افزایش حجم داده و از ۳۰ تا ۱۲۰ دقیقه در برابر حریق مقاوم هستند. این پوشش‌ها در شرایط مختلف آب و هوایی قابل استفاده بوده است. بهترین راه کار جهت محافظت از سازه‌های فلزی (Expose) هستند. همچنین ضخامت نازک این پوشش‌ها باعث صرفه جویی در هزینه و منابع انسانی می‌شود.

ملات ضد حریق (Mortar Spray)

‌‌استفاده از این پوشش‌ها روشی مناسب و مقرون به صرفه جهت محافظت از سازه‌های فلزی و بتنی است. مخصوصاً بخش‌هایی که در معرض دید بوده یا در پارکینگ‌ها قرار دارند. این پوشش‌ها از ۳۰ دقیقه تا چهار ساعت در مقابل حرارت مقاومت می‌کنند و از تغییر فرم اسکلت فلزی که در اثر حرارت بالای حریق اتفاق می‌افتد جلوگیری می‌کند. ‌

پوشش ضدحریق

عایق ضدحریق

اتفاقات ناگوار و ناگهانی همانند زمین لرزه و آتش سوزی از قبل خبر نمیکنند و هر لحظه ممکن است که این بلایا رخ بدهند و خسارات سهمگینی را وارد کنند که شاید جبران ناپذیر نیز باشند خصوصا غیر از خسارات مالی که جان مردم را نیز به خطر می اندازند و هرساله هم بر اثر این اتفاقات تعداد بسیار زیادی ازجامعه بشریت جان خود را از دست میدهند و برخی هم به طور کامل بی خانمان میشوند و سرمایه زندگی خود را از دست میدهند متاسفانه هیچ کدام از ما خبری از زمان وقوع آنها نداریم و مسلما کاری هم از دست ما برنخواهد آمد ولی نمیتوان نسبت به این موضوع بی تفاوت بود و از آن چشم پوشی کرد باید راهکاری را برای مقابله با آن داشته باشیم مثلا برای در امان ماندن در برابر زلزله میتوانیم بناها و ساختمان هایی مقاوم و  مستحکم را بسازیم که برخی از آنها حتی در مقابل زمین لرزه های بالای 7 ریشتر هم دوام می آورند و حتی یک ترک هم نمیخورند اما روی صحبت ما با حادثه حریق است آیا واقعا میتوان از آن جلوگیری کرد؟ پاسخ خیر است یا بله؟ شاید برای جواب دادن زود باشد اما با کمی تامل میتوان پی برد که امروزه با پیشرفت علم راهکارهایی برای مقابله با آن وجود دارد که باعث میشود تا زمان حریق و آتش سوزی به حداقل برسد و ساختمان و اثاثیه داخل آن آسیب چندانی نبیند.پوشش ها ضد حریق راهی برای جلوگیری از آتش سوزی های مهیب میباشند که سبب میشوند تا زمان و بازه زمانی آسیب دیدن به حداقل میرسد یعنی اگر منزل و یا دفتر محل کار شما قرار باشد بدون پوشش ضد حریق در عرض یک ساعت به طور کلی بسوزد بوسیله این عایق شاید به ده هاس ساعت این اتفاق به طول انجامد یعنی آتش سوزی به طور عمقی نخواهد بود که یک امنیت را هم ایجاد میکند و راه و زمانی برای فرار فراهم میکند و شما میتوانید با خیالی آسوده تر به آتش نشانی جهت اطفا حریق تماس بگیرید تا با سرعت هرچه تمام تر این این عملیات انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *