یوار تری دی پانل | نحوه اجرای تری دی پانل

09129251794

 

 

تری دی پانل، اجرای شاتکریت ، ساندویچ پانل، فوم سقفی، مش و مفتول

تماس 24 ساعته : 09129251794

تماس شمال : 09115764800

تلفکس: 02634432571
واحد تولید: 09108741227

تلفن فروش: 09122093892

صنعتی سازی و شیوه‌های جدید ساختمان‌سازی استفاده از مصالح جدید و با کیفیت را ایجاب میکند یکی از مصالح پیش ساخته ای که تمامی خصیصه‌های صنعتی سازی را توامان دارا میباشد، تری دی پانل‌ها هستنند. اولین تولیدکننده پلاستوفوم در جهان شرکت ( B.A.S )  آلمان بوده که 53 سال پیش شروع به تولید پلاستوفوم به نام استایروپور نمود ،  سه سال بعد در ایران شرکتی  با نام  یونولیت  پس از اختراع پلاستوفوم در دنیا یعنی پنجاه سال پیش برای اولین بار در ایران و خاورمیانه شروع به تولید پلاستوفوم نمود و امروز پلاستوفوم یکی از بهترین گزینه‌ها برای عایق نمودن ساختمان‌ها در برابر گرما، سرما، صدا بوده و صرفه‌جویی در مصرف انرژی یکی از اهداف مصرف پلاستوفوم در ساختمان است.

تری دی پانل متشکل از یک لایه عایق پلی استایرن انبساطی کند سوز بوده که ما بین دو صفحه مشبک مفتولی ( مِش ) قرار گرفته به گونه ای که این سه لایه توسط توسط خرپاهای قطری به صورت جوش یا مفتول های برشگیر به یکدیگر متصل شده است . به طور خلاصه پس از استقرار پانل های پیش ساخته حمل شده به محل اجرا و نصب تمامی ملزومات اتصالات در کلیه زوایا ، فرآیند بتن پاشی ( شاتکریت ) انجام می گیرد.
وجود لايه پلی استايرن در اعضاي پانلی به كار رفته باعث كاهش وزن قطعات ديوار و سقف شده و علاوه بر حمل آسانتر، در مجموع از وزن سازه نيز می كاهد ، این پانل ها در ساختمان به صورت دیوارهای باربر و یا دیافراگم افقی سازه باربر ساختمان و یا دیوارهای جداکننده غیر باربر به کار می روند ،  در ادامه این مطلب از ساخت و عمران با آن بیشتر آشنا میشویم .

شاتكريت ؛  بتني است كه با طرح اختلاط مخصوصي ساخته شده و اجراي آن توسط پاشش سريع روي سطح و بدون نياز به قالب بندي صورت مي‌گيرد.

انواع تری دی پنل ؛

  • پانل دیواری یا دیوار تری دی پنل :

ضخامت هسته عایق در پانل های دیواری بین 40 تا 100 میلیمتر بوده و بر این مبنا فاصله شبکه های جوش شده از یکدیگر 80تا 140 میلیمتر می باشند. این پانلهای دیواری خود به دو دسته دیوار تری دی پنل غیر باربر و باربر تقسیم میشوند .

  1. تری دی پانل غیر باربر :

دیوار تری دی پنل غیر باربر به عنوان دیوار جداکننده فضاها مورد استفاده قرار می گیرد و نسبت به نوع باربر دارای ضخامت کمتر، عایق با چگالی کمتر حدود 10  کیلوگرم بر متر مکعب و استفاده از مفتول به قطر ۲ ميليمتر برای پنل‌های غير باربر مجاز است.

  1. تری دی پانل باربر :
    مطابق دستورالعمل اجرای دیوارهای تری دی پانل ، می توان از پانل های دیواری باربر بعنوان عناصر باربر جانبی (دیوار برشی ) در سازه های متعارف استفاده کرد . همچنین سیستم پانلی می تواند در بهسازی ساختمان های متعارف که فاقد سیستم باربر جانبی بوده و یا دارای ضعف در باربری جانبی هستند، مورد استفاده قرار گیرد.
    پانلها باربر نسبت به نوع غیر باربر دارای ضخامت بیشتر ، مفتول شبکه با قطر حداقل 3 میلی متر ، عایق با چگالی بیشتر حدود 15 کیلوگرم بر متر مکعب و …
    اتصال پانلهای باربر به سازه اصلی (فلزی و بتنی ) باید به نحوی انجام شود که انتقال نیروی جانبی به پانلهای باربر به نحو مناسب باشد.
  • تری دی پانل سقفی :
پانل های سقفی به صورت افقی یا شیبدار با شیب کم به عنوان عضو باربر خمشی و دیافراگم افقی عمل مینمایند. ضخامت هسته عایق بر حسب عملکرد پانل سقفی و بارهای وارده نباید از 60 میلیمتر کمتر باشد ، بر همین اساس فاصله شبکه های جوش شده از یکدیگر حداقل 100 میلیمتر است.
در دیافراگم های پانلی از آنجا که شبکه پانل دارای مقدار فولاد کمی است باید دیافراگم از طریق میلگرد های تقویتی ، تقویت گردد.
  • دیوار متال فوم  :
متال فوم به عنوان نسل دوم پانل‌های پیش ساخته سبک سه بعدی همانند نسل اول خود بر پایه صفحه پلی استایرن و شبکه فولادی تولیدی ارائه می‌شود که علاوه بر آن قاب‌های سبک نورد شده فلزی به عنوان چهار چوب و مهار بندی افقی و عمودی ضمن تأمین مقاومت ایستایی و بهبود بسیار عالی شرایط اجرایی که نقش انتقال نیروهای برشی ناشی از نیروهای جانبی را نیز عهده دار می‌باشد. اتصال کامل به دیوارها و سقف ها از مزایای مهم این نوع دیوارهای پیش ساخته می باشد.
در این روش قابهای پنجره و نعل درگاه به صورت بخشی از سیستم اجرا شده و نیازی به آهنکشی مجزا برای انها وجد ندارد . با توجه به قرارگیری پروفیل در هر چهار طرف دیوار و اتصال انها به به اسکلت ساختمان (چه فلزی و چه بتنی ) اتصال کامل و محکمی بین دیوار و اسکلت ایجاد شده و نیازی به تخریب برای کارگذاری میلگرد وجود ندارد.

ویژگی‌های دیوارپیش ساخته تری دی پنل

پانل‌های سه بعدی با استفاده از نوع نسوز عایق پلی‌استایرنی (یونولیت یا کندسوز) خواص مفید بسیاری از جمله وزن کم، عایق صوتی و حرارتی (گرمایشی و سرمایشی بین ۵۰ تا ۸۰ درصد)، استحکام و یکپارچگی مطلوب، سرعت در نصب (۵۰٪ سریع‌تر)، شکل‌پذیری و انعطاف‌پذیری مناسب و مقاومت در برابر زمین لرزه و فشار باد (تا ۴۰۰ کیلومتر در ساعت) دارند. دلیل استحکام دیوارتری دی پانل خرپای موربی می‌باشد که از هر دو طرف به وسیله جوش به مش محکم گردیده و امکان انتقال نیروهای وارده را به صورت عملی به هر طرف میسر می‌سازد.

ویژگی‌های منحصربه‌فرد دیوارهای سه بعدی، استحکام بی نظیر آن است که در نتیجه طراحی مناسب سیستم سه بعدی در تحمل وزن و عملکرد صحیح نقطه جوش‌ها در شبکه از طریق خرپاهای کشیده شده که کاملاً از هر نقطه به نقطه بعدی جوش شده و تعداد زیاد نقاط جوش بین هر دو خرپا و مش باعث تقویت شبکه گردیده است.

نحوه اجرای دیوار تری دی پانل :

در مرحله ابتدای نصب پنل‌های ديوار بايد يك پنل در منتهی اليه گوشه يك ديوار خارجی به عنوان پنل مبنا نصب و شاقولی گردد. اين پنل به عنوان مبنای نسب ديوارهای هم راستا و عمود بر خود میباشد. ميلگردهاي اتصال بايد بين شبكه جوش‌شده و هسته عايق قرار گرفته و به شبكه متصل شوند. براي جلوگيري از ايجاد ترك دور بازشوها لازم است از مش‌های آماده U و L شكل استفاده نمود . برای قرار گیری درب و پنجره ساختمان بعد از اتمام کار لازم است كه چارچوب (فريم) درب و پنجره پيش از بتن‌پاشی ، همگام با نصب پنل در محل خود به صورت شاقولی قرار گرفته و به نحو مناسب و منطبق با استاندارد به اسکلت متصل شود.

برای اتصال پنل‌ها به یکدیگر یا اتصال آنها به هر نوع اسکلت از دو نوع اتصال به صورت ميلگردهای آجدار با سايز ۶ و ۸ سانتی متر يا مش‌های اتصال استفاده میشود.
اتصال دو پنل كنار هم به وسيله شبكه‌هايی از جنس شبكه‌های مش تخت و با همان ضخامت و آرماتورهاي تقويتی به طول ۶۰ سانتیمتر كه در هر يك متر ارتفاع نصب میشود انجام می گيرد. اين آرماتورها در هر دو رو يه پنل نصب میگردد و می بايست ۳۰ سانتیمتر از هر پنل مورد اتصال را بپوشاند. اين اتصالات كه از جنس مش پنل میباشد و میبايست ۱۰ سانتي‌متر از هر پنل را بپوشاند به صورت اتصال تخت در محل اتصال دو پنل، اتصال قائم برای اتصال دو پنل به صورت ۹۰ درجه و اتصال U در بازشو و محل اتصال در و پنجره به ديوار استفاده میشود.

از شبكه‌های U شكل جهت دور درب و پنجره و از شبكه‌های L شكل جهت كنج‌ها و نبش‌های ديوارها و از مش‌های تخت برای اتصال دو پنل به هم و يا به صورت ۴۵ درجه در ۴ گوشه پنجره استفاده میشود.

اتصال پنل‌های غير باربر به اسکلت فلزی و بتنی :
  1. اتصال پاندولی شكل: در اين نوع اتصال پنل‌های غير باربر با ميلگردهايی (عموماً U شكل) كه به تير فوقانی يا دال سقف اتصال دارند، مهار میشود. براي اجرای اين پنل و عدم جابجايی قسمت تحتانی بايد تمهيدات لازم برای اتصال به كف (كاشت ميلگرد) ايجاد گردد.
  2. اتصال جانبی پنل: در اين نوع اتصال پنل‌های غير باربر با ميلگردهاي جوش‌شده به ستون‌هاي فلزي مهار مي‌شوند. لازم است براي اجرا و عدم جابجايی پنل‌ها، قسمت‌های فوقانی و تحتانی با تمهيدات لازم به اجزای اصلی سازه متصل گردند.

    در اتصال پنل در اسكلت بتن نيز همين دو روش اتصال وجود دارد ، اما  توصيه میگردد اتصالات پنل غير باربر به اسكلت بتن، پيش از بتن‌ريزی قطعات اصلی سازه در آن تعبيه گردد تا از كاشتن ميلگرد در تيرها و ستون‌ها اجتناب شود.

شاتکریت :
لازم است ابتدا سطح پانل ها قبل از عملیات بتن پاشی با پاشیدن آب مرطوب شوند، در این فرایند باید از جمع شدگی آب بر روی پانل ها جلوگیری شود. در این بخش از یک پمپ تخلیه بتن کمپرسور فشار هوا  استفاده می شود. بتن پس از ساخت، داخل پمپ شده و سپس به سمت پنل مزبور هدایت می شود. سرلوله (نازل) متصل به لوله فشار هوا می باشد که بتن پس از پمپ شدن و رسیدن به سر لوله توسط فشار هوا به سطح کار پاشیده میشود. البته برای احجام کم ممکن است با نازل دستی نیز انجام شود.
مقاومت فشاری بتن پاشيده شده در ديوارهای غير باربر مي‌تواند حداقل ۱۲ مگاپاسكال اختيار شود، همچنين استفاده از بتن سبك در پنل‌هاي غير باربر مجاز است. در استفاده از پنل‌ها به عنوان ديوارهای پيرامونی ساختمان بايد شرايط ذكر شده در مباحث هجدهم مقررات ملی ساختمان با عنوان عايق‌بندی و تنظيم صدا و مبحث نوزدهم با عنوان صرفه‌جويی در مصرف انرژی به همراه مشخصات ارائه شده در مبحث چهاردهم رعايت شود. فاصله مش از عايق پلی استايرن بسته به مورد ۱ يا ۲ سانتیمتر است که بعد از نصب از هر طرف بين ۳ تا ۴ سانتی متر بتن‌پاشی میگردد.

نصب تاسیسات مکانیکی و برقی بر روی تری دی پانل :

در صورت استفاده از سيستم تاسيسات مكانيكی خودكار، لازم است لوله‌هاي مربوط از جنس پليمری باشد. لوله‌های مصرفی براي لوله‌كشی برق خودكار از جنس لوله پليكا و در موارد خاص در نقاط معینی از لوله خرطومی فشار قوی استفاده شود. براي اجراي مسير عبوری بر روی هسته عايق نشانه‌گذاری کرده، سپس توسط دمنده حرارتی ، هسته عايق در آن ناحيه ذوب شده به طوری كه غلاف لوله از داخل شيار عبور داده شود. در هر حال بايد پوشش بتنی مناسب پشت شبكه رعايت شود. هنگام استفاده لوله‌های آب گرم در سيستم توكار بايستی هسته عايق اطراف لوله به فاصله حدود ۲۰ ميليمتر برداشته شود.
همزمان با كار نصب تاسيسات ،‌ نقشه‌های “چون ساخت” (ازبيلت) از تاسيسات برقی و مكانيكی توكار تهيه شود. به طوری كه در صورت بروز مشكلات احتمالی محل و مسير دقيق تاسيسات مشخص باشد. پنل‌های غير باربر بايد بار ثقلی ناشي از وزن خود و همچنين بار جانبی ناشی از زلزله به عنوان قطعات الحاقی ساختمان و در ديوارهای خارجی بار ناشی از باد مطابق مبحث ششم مقررات ملی ساختمان را تحمل نمايد.

  • مزایای دیوار تری دی پانل :

سیستم های دیوار تری دی پانل جزو سیستم های ساختمانی نیمه پیش ساخته محسوب می گردند که با رویکردی میانه می توانند مجموعه مزایای سیستم های درجا و پیش ساخته را تامین نمایند.

  1. کاهش فوق‌العاده بارهای ساختمانی  به علت سبکی سقف و دیوارهای ساخته شده از پانل سه بعدی
  2. مقاومت موثر در مقابل نیروهای برشی ناشی از زلزله به علت یکپارچگی سازه
  3. کاهش فوق‌العاده پرت مصالح و صرفه جویی در هزینه فونداسیون وشناژ و اسکلت ساختمانهای بلند مرتبه به دلیل وزن اندک سقف و دیوارهای پانل .( از700کیلوگرم به 280کیلوگرم کاهش می یابد . )
  4. کاهش مدت زمان اجرا و بهره برداری پروژه‌ها
  5. سبک بودن مصالح تولیدی و راحتی در حمل و نقل آن در قیاس با سایر مصالح ساختمانی
  6. عایق کامل در مقابل حرارت، برودت، رطوبت و صدا
  7. نفوذ ناپذیری ساختمان در مقابل حشرات
  8. ایجاد فضای مفید بیشتر به علت ضخامت کمتر این دیوارها در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی
  9. تأمین مبحث ۱۹ سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت و انرژی
  10. امکان حمل و نصب پانل‌های متال فوم در مناطق صعب‌العبور
  11. بازگشت سرمایه‌گذاری در امور ساختمان سازی در کوتاه‌ترین زمان
  12. مقاوم در برابر آتش سوزی به علت قشرهای بتنی در طرفین پانل‌ها
  13. آزادی عمل در اجرای طرحهای متنوع و هرگونه نماسازی داخلی و خارجی در سیستم های قوسی و سینوسی ، به علت انعطاف پذیری قطعات پیش ساخته دیوارهای سه بعدی .
  14. صرفه جویی در هزینه تهویه مطبوع ساختمان در سرما و گرما به دلیل جلوگیری از تبادل حرارت یا برودت در نتیجه صرف انرژی کمتر
  15. امکان عبور دادن لوله های آب و فاضلاب و برق و تلفن به سادگی از زیر شبکه پانل و نصب راحت‌تر چهارچوب درب‌ها و کلاف فلزی پنجره‌ها و سایر باز شوها قبل از بتن پاشی
  16. عدم نیاز به کنده کاری و تخریب دیوارها جهت اجرای تأسیسات برقی و مکانیکی
  17. نازک کاری بدون نیاز به ملات گچ و خاک
  • معایب تری دی پانل :
  1. نیاز به نیروی متخصص جهت اجرا ( شاغولی دیوارها و اتصالات )
  2. مشکلات و هزینه حمل از کارخانه به محل نصب به دلیل حجیم بودن

رعایت یک نکته بسیار مهم در انتهای این مطلب از عمران وساخت پیمانساز را باید مورد توجه قرار داد و  این موضوع است که در انتخاب نوع پنل برای ساختمان باید به مشخصات فنی پنل و مطابقت آن با نقشه‌ها و محاسبات اجرايی اطمینان حاصل نمود و سپس به انتخاب و ثبت سفارش تری دی پانل مورد نظر اقدام نمود . شما عزیزان میتوانید برای مشاوره در ساخت و حتی اجرای ساختمان خود به صورت مشارکت در ساخت با رعایت اصول فنی و ارائه خدمات گوناگون در زمینه عمران و معماری داخلی و خارجی ساختمان از مهندسان و مشاوران پیمانساز در این زمینه بهرمند شوید . برای شروع کار با 09129251794به صفحه خدامات  مراجعه نمایید .


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *